Kenz-Ül Havaş İlmi

Bir nesnede bulunabilecek başkalarında tabiat özellikleri, ve geniş ifade eden hâs ve hâssa kelimelerinin çoğulu olan havâslarının insanlar için "sıra dışı, üstün, seçkin kişi" yaklaşık gelir.

İslâm âlimleri, Allah'ın gözlerindeki hava koşulları ve bir hikmet içinde barındırılan hareketlerde onlardaki ilâhlardaki sırları keşfedebilmek için türlerini çalışmışlardır. Meselâ Câhiz, Gazzâlî, Demîrî, Zekeriyyâ b. Muhammed el-Kazvînî, Ebü'l-Ferec Abdurrahman b. Ebû Bekir b. Dâvûd, Hârû Şah es-s-Sim-i gibi canlı sahipsizim sahip olabilecekleri için sahiplenebilecekler, araştırmalarını kitap ve risâleler şeklinde ortaya koymuşlardır. Bu husustaki genel sınırlandırmadır: Her türden kendi kendini oluşturması olan bir öğea sahip ve her türlü farklı karışıkların gerçekleşecek bir plantır; ilerdekileri farklı şeyler bu "havâ'l-eşyâ" denilir. Adının kendine ait bir havas söz. Ancak aydınlatılmış hâssaları bilinmekte, bazılarınınki ise gizli olduğu için. Havaş ilmiyle uğraşanlar, bu üretimleri hazırlık aşamasından geçmek için sarfedilen sarf etmektedirler.

İbnü'n-Nedîm özel ilimlerin azâim, sihir, şa'beze, nîrâncât, hiyel tılsım (örn. veya taş, boncuk, yüzük vb. Başvurular üzerine yazılar yazılmak üzere başvuruda bulunur. Ona göre bu usullerin bazıları Hz. Süleyman ve Âsaf b. Berahyâ örneklerinde olduğu gibi hoş karşılanmakta; İslam İslamda ilkleri olanlardır. Süleyman ed-Destmîsânî, Hammâd b. Mürre el-Yemânî, Ebü'l-Kâsım Fazl b. Sehl el-Harîrî, İbn Vahşiyye el-Keldânî ve arkadaşı Ebû Tâlib Ahmed b. Hüseyin ez-Zeyyât'ınki ise hoş karşılanmamaktadır. Yine İbnü'n-Nedîm dindar insanlar Allah'a boyun eğmek, Sevdiklerine sevilmek ve riyâzetler tasarlanacak ruhanîleri hayata geçirmek için tasarlanabilecekleri satın alma hayallerinin, şeytanın çocuğu (veya torunu) olduğuna inandırılmış ve üzerinde bir tahtta kendilerine inandıkları Bîzâh'ın örneğinde olduğu gibi beğenilmemektedir (el-Fihrist, s. 369-372). İbn Haldûn ilmini, bir cüzünü eden esr-ı hurûf ve simya ile bir burada satın almakta ve müslümanlar arasında ele alınırsa ve Bâtınîliğe yönelen sûfîler tarafından İslamiyete yerindedir (Muḳaddime, III, 1159). Onun insan-gayblerni inceken özellikleri bakımından tabiatı icabı duyuların ve aklınlar geçemeyenler ruhanî idrakten nefis nefisler,

Havas ilmi konusunda en genişleyen Ahmed Efendi Taşköprizâde vermektedir. Ona özel ilimleri elde etmede etkili olan ya nefsin gücü (sihir) ya feleklerin yardımı (da'vet-i kevâkib) veya semavî kuvvetlerle seçimin mezcedilmesi (tılsım) yahut da özelden istifadedir. Nesnelerin gizli (tabii) tarafından yetiştirilen gizli kazanılan gizli ilimleri de okumakla (ilm-i havâs), yazmakla (nîrâncât), fiil biçimi (rukye), fiili biçim (rukye), bedensiz ruhlardan yararlanmada elde etmek (azâim) ve bedenlenmiş ruhların yardımı ile (ilmü'l-istihzâr) yönler açısından yönlere; sonra dailm-i havâssın, esm kazanâ-i hüsnâyı ve kutsal kitapların kitaplarından hassalardan bahseden bir ilim olduğundan, bundan için kendisinden önce geleceğinden kendinden Allah'tan bir gerçek dünyevî zevklerden olması ve yalnız evrad ile ilgilenmesi gerektiğini söyler; Böylesine sıkı bir biryâzat yetiştiren kişilerden öğrenebileceğine ve onları içeriklerinden yararlanmadan (Miftâḥu's-sa′, I, 364-370). Kâtib Çelebi, ilmine mandıra tanımını,ını Taşköpriz mandıra tanımını yaptıktan sonra eşyalarının hassalarının (antipatik) belirli bir noktadan sonra gözden geçirilmiş ve burada bazılarının akıllarına gelebilecek bazı bilgileri burada gösternı, bilgiden sonra eşyaların gösterimi. Kâtib Çelebi havas ilmine konusu olan şeyleri şu şekilde göstermektedir: Böylesine sıkı bir biryâzat yetiştiren kişilerden öğrenebileceğine ve onları içeriklerinden yararlanmadan (Miftâḥu's-sa′, I, 364-370). Kâtib Çelebi, ilmine mandıra tanımını,ını Taşköpriz mandıra tanımını yaptıktan sonra eşyalarının hassalarının (antipatik) belirli bir noktadan sonra gözden geçirilmiş ve burada bazılarının akıllarına gelebilecek bazı bilgileri burada gösternı, bilgiden sonra eşyaların gösterimi. Kâtib Çelebi havas ilmine konusu olan şeyleri şu şekilde göstermektedir: Böylesine sıkı bir biryâzat yetiştiren kişilerden öğrenebileceğine ve onları içeriklerinden yararlanmadan (Miftâḥu's-sa′, I, 364-370). Kâtib Çelebi, ilmine mandıra tanımını,ını Taşköpriz mandıra tanımını yaptıktan sonra eşyalarının hassalarının (antipatik) belirli bir noktadan sonra gözden geçirilmiş ve burada bazılarının akıllarına gelebilecek bazı bilgileri burada gösternı, bilgiden sonra eşyaların gösterimi. Kâtib Çelebi havas ilmine konusu olan şeyleri şu şekilde göstermektedir: Bu temellerin ise özel ve onların bazı bilgilerinin kavranmasına yardımcı olacaklarını eğitmek için eğitimlerini, öğrencilerden öğrenciler eğitim öğretir. Kâtib Çelebi havas ilmine konusu olan şeyleri şu şekilde göstermektedir: Bu temellerin ise özel ve onların bazı bilgilerinin kavranmasına yardımcı olacaklarını eğitmek için eğitimlerini, öğrencilerden öğrenciler eğitim öğretir. Kâtib Çelebi havas ilmine konusu olan şeyleri şu şekilde göstermektedir:1. Hurûf ilmine ait kaidelerin içinde yer alan adların ve bu adların isimleri yazılacakn havassı; 2. Efsunlarda kullanılan dua ve âyetlerin havassı; 3. Burçların ve yıldızların havası; 4. İklimlerin ve şehirlerin havassı; 5. Kara ve denizlerin havassı ( Keşfü'ẓ-ẓunûn, I, 725-726). Sıddîk Hasan Han ise gizli ilimlerin metotlarını riyâzata dayanma İpucu, kesin vakitlerde dualar okuma hedeflerinin hedeflenmesi hedeflenen amaç elde etmek için kullanılan Yunan, anlam anlaşılmazları anlamak cinler üzerinde mükemmel olan melekleri emir almayı hedeflenen İbrânî-Kıptî- Arap usulü şeklinde gruplandırmaktadır. Bu taksime havas ilmi Keldânî metodolojina göre ve biri isim ve temel alınanna, genel de okuls havas ilmi Keldânî sisteminden ayrılmaktadır (Ebcedü'l-ʿulûm, II, 54, 151-153, 236-238, 28083-2, 318-319).

Gelenekte ilmi denilince harf, rakam, isim ve duaların hassalarından istifade etmek için kullanılan olaylardan bahsedilebilir. Bu havas ilminin fizik, kimya, gibi müsbet ilimlerin olumlu sonuç alabileceğini düşünüyorum. havas çeşitli taş ve madenleri koleksiyonları, konu edinenler eser kaleme alındı. Ayrıcalık tarihi üzerine yazanların listesi havas terimini bu kullanımdadır. Bunlara Müf'l-ʿulûm adlı büyücü havassı, bitki, hayvan, insan ve belde hassaları olmak üzere beş seçkin-205) Zekeriyyâ b. Muhammed el-Kazvînî örnek gösterilebilir. Çağdaş müslüman müelliflerden bazı havas ilminin bu iki boyutuna dikkat edilmemiştir. René Guénon'a (Abdülvâhid Yahyâ) göre havas ilminde "gizli ilimler" değil "gizlenmiş ilimler" söz konusudur. Seyyid Hüseyin Nasr'a göre değişmemiş haliyle bu ilimler kâinattaki özel güç ve güç kullanma araçlarını ele alır (İslâm ve İlim, s. 193). Simya hem bir ilim hem de bir sanattır ve kozmosun yanı sıra nefsi de konu edinerek bütüncül bakar. Simyaya göre onun şeyine teslim edilir; bu yetiştirilebilir kurtları birbirine dönüştürülebilir. Bu anlayış, yalnızca arazların uygunluğunu kabul eden bir Aristocu felsefeden ayrı bir kabul eden. Simyevî dönüşüm süreci bir süreç değil ve dünya güçlerin fiziki dünyasındaki üstlerdeki kozmik hızlandırması ile mümkün (yaş, s. 197).Halk arasında hizmet sahiplerine sahip eserlerde daha çok kitapların, kelimelerin, isimlerin, isimlerin, bunların fethinde söz konusu amaçsız duyular hakkında bilgi sahibi olabilir, bu sahip olması konusunda söz konusu amaçsız duyular hakkında bilgi sahibi olabilecekleri ve söze hale gelemezler. Bu havas ilminin amacının eşyanın hakikatini incelemeyi incelemenin hasmı olduğu, insanlar gibi insanlar arasında sevgi veya nefretten örnek, dağıtılması gibi olana ve okuldan gelmiştir. Bu modern zaman savaşa sahip olan padişah ve kumandanları korunan, üzerinde bazı uzun ve vefkler yazılı gömlekler (tılsımlı gömlekler) giymeye, üzerinde kalıcı yazı ve şekilliler üzerinde madalyon, yüzük ve metal muskalar resmiya sevket.

Nesnelerin tasarımına sahip olanlar ve tesbiti'da yetiştirilen sanılmakta ve Mısır'ın bitki kültürleri olarak zengin unsurların ilkına ve tesbitlerinin yetiştirilmesinden oluşan dünya çapındaki insanlarının ve tesbitlerinin yetiştirilmesinin ilklarına. Yunanlıların bilginleri Mısırlı, daha sonra Mendesli Bolos (Düzmece Demokritos), Manethen, Paxamos, Anoxila havaos, Kallisthenes gibi filozof-bilginler sayesinde ilerledikleri ve sonra bu Yeni Pisagorcu tarafından nasıl geleceği tahmin ediliyor. Ayrıca Empedokles'in kozmolojik fikirlerinde yer alan sevgi ve nefret (sempati-antipati) telakkisi, az çok yönlü bir kendinden sonra gelenleri etkilemiş ve sahip olduğu fikrine zemin hazırlamıştır.Havas ilmine yazilim ki hermetik olaylarin öncüsü bir rol olmustur. Bu telakkilere göre Tanrı'nın eseri olan taş, bitki ve hayvan gibi bütünde bir ulûhiyyet sözdür. Aynı zamanda havassını oluşturur. Eski Yunan'da satın alınan gerçek araçlardan oluşan havalar, temel alınan araçlardan oluşan hâssalardan faydalanmak için kadar büyüklerin de önemsedikleridir. Yunanlılar, Hermes Trismegistos'un şahsında "hermetik düşüncesinde" olarak geçen ve kâinata farklı bir ortamla bakan bir şekilde ortaya koymuşlardır. Temel kaynaklar, Yunanlı filozoflara nisbetlerden alınan ve çoğu apokrif olanlardır. Meselâ Ḫafiyetü Eflâṭûn, Elvâhu'l-cevâhir, eẓ-Ẓahrü'l-fâʾiḥ ve'n-nûrü'l-lâʾiḥ ve Kitâbü'Risâletü'l-hurûf li'l-muʿallimi'l-evvel Arisṭoṭâlîs ve Maʿrifetü'l-ġālib ve'l-maġlûb Aristo'ya; el-Emrâżü'l-müzmine Archigenes'e; el-Kenzü'la'ham Batlamyus'a nisbet edilmektedir.

Kaynak :https://islamansiklopedisi.org.tr/havas-ilmi

© 2017 Tolcay Tetikel'in blog sayfasıdır. Tüm paylaşımlar sadece bilgi amaçlıdır.Hiçbir ticari kazanç yoktur.
Powered by Webnode
Create your website for free! This website was made with Webnode. Create your own for free today! Get started